- Øvinger side 29
- Øvinger side 37–39
- Øvinger side 42
- Øvinger side 47–48
- Øvinger side 51
- Øvinger side 61–66
- Øvinger side 71–72
- Øvinger side 79–83
- Øvinger side 87
- Øvinger side 92–93
- Øvinger side 94–95
- Øvinger side 99–100
- TEST DEG SELV side 29
- TEST DEG SELV side 31
- TEST DEG SELV side 42
- TEST DEG SELV side 47
- TEST DEG SELV side 51
- TEST DEG SELV side 61
- TEST DEG SELV side 71
- TEST DEG SELV side 79
- TEST DEG SELV side 86
- TEST DEG SELV side 92
- TEST DEG SELV side 94
- TEST DEG SELV side 98
TEST DEG SELV side 98
- Hvilken rettslig status har «Svartelista»?
«Svartelista» som inneholder konkrete markedsføringstiltak som alltid skal anses som ulovlige og i strid med §§ 6 – 9, er vedtatt som forskrift til markedsføringsloven med hjemmel i markeds-føringsloven § 6 femte ledd. Den er derfor gjeldende lov.
- I hvilken grad kan en forbruker reservere seg mot å motta reklame?
Etter markedsføringsloven § 12 kan forbrukeren reservere seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post. Det er derfor opprettet et reservasjonsregister i Brønnøysundregisteret der forbrukerne kan melde inn at de reserverer seg mot markedsføring ved telefon eller adressert post. Det er forbudt å rette markedsføring mot personer som har registrert seg i dette registeret.
- Hva er hovedregelen om markedsføring med elektroniske hjelpemidler?
Markedsføring ved elektronisk post og telefaks er forbudt etter § 15 med mindre mottakeren har gitt samtykke på forhånd. Muntlige henvendelser på telefon er imidlertid tillatt etter § 15 andre ledd, men da bare begrenset til enkelte tidspunkter, se § 14. På lørdager, søndager og virkedager etter kl. 21.00 og før kl. 09.00 er telefonmarkedsføring ikke tillatt.
- Må en forbruker godta å få markedsføringshenvendelser på telefon?
Etter markedsføringsloven § 15 er det forbudt i næringsvirksomhet uten mottakerens forutgående samtykke, å rette markedsføringshenvendelser til fysiske personer via elektroniske metoder som tillater individuell kommunikasjon, som for eksempel elektronisk post, telefaks eller automatisert oppringningssystem (talemaskin). Krav om forhåndssamtykke gjelder likevel ikke for markedsføring der den fysiske personen kontaktes muntlig ved telefon. Krav om forhåndssamtykke gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg.
- I hvilken grad er utlodninger, konkurranser mv. forbudt i markedsføringen?
Etter markedsføringsloven § 18 er det ikke forbudt i næringsvirksomhet å søke å fremme omsetningen av ytelser ved å iverksette utlodninger, konkurranser eller lignende for forbrukerne. Loven krever imidlertid at vilkårene for å kunne oppnå tilleggsfordelen er klare og lett tilgjengelige.